П`ятниця
13.06.2025
23:57
Вітаю Вас Гість
RSS

   Бойко Тетяна Миколаївна          
Головна Реєстрація Вхід
Методичний супровід роботи з обдарованими учнями »
Меню сайту


Обдаровані діти – майбутнє кожної нації. Юна наукова еліта України – це її гордість, честь і світова слава та велич.  Тому у початковій школі ми забезпечуємо психолого-педагогічні і методичні фактори оптимального та ефективного формування і розвитку обдарованих школярів.    

Проблема дитячої обдарованості завжди викликала інтерес, була досить актуальною і відкритою для вивчення для цього вчителі нашої школи використовують різноманітні методи та форми роботи.

Поняття «обдарованість» означає особливо сприятливі внутрішні передумови розвитку дитини, внутрішню установку, направленість особистості, яка розвивається. Виявлення обдарованих дітей, їх подальший розвиток, пошук педагогічних технологій професійної спрямованості обдарування є важливою проблемою психологічної і педагогічної науки та практики.

      Організація роботи з обдарованими учнями:

І  етап – Діагностичний

Дослідження готовності здійснюється на основі комплексу різноманітних методик безпосередньо через опитування вчителів і опосередковано, через її прояви в окремих аспектах методичної та практичної діяльності вчителів, засобами аналізу: результативності спеціальної підготовки, активності й успішності участі вчителів у науково-дослідній, методичній роботі навчального закладу, рівня результативності навчання і виховання учнів; суб'єктної позиції вчителів в освітньому процесі. 

Виявлення обдарованих учнів шляхом діагностики, моніторингу;

Створення банку даних;

ІІ етап – Формувальний

Індивідуалізація навчання на основі диференційованого та особистісно зорієнтованого підходу; проектна діяльність вчителя та учня; аналіз, корекція. Впровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розвивають в учнів творче й дослідницьке мислення.   

ІІІ етап – Мотиваційно-творчий

Заохочення учнів до саморозвитку та самовдосконалення. Активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.

 Аналіз досягнутих результатів.

Готовність учителя до роботи з обдарованими учнями має бути результатом його цілеспрямованої системної підготовки. Тому не менш важливою, а можливо і рушійною силою є готовність вчителя.

 

ГОТОВНІСТЬ УЧИТЕЛЯ

ДО РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ

 

 

позитивна мотивація

(мотиваційно-вольовий

критерій)

 

рівень професійної компетентності

(інтелектуально-операційний критерій)

 

рефлексія і

корекція

(оцінювально-рефлексивний критерій)

 

Мотиваційно-вольовий критерій містить професійну спрямованість та наявність особистісних якостей, які характеризують придатність спеціаліста здійснювати роботу з розвитку здібностей та обдарувань учнів (усвідомлення своїх професійних цілей, ціннісних орієнтацій, принципів, наявність інтересу до навчально-виховної роботи у сучасній школі; любов до дітей, гуманізм, демократизм тощо).

Інтелектуально-операційний критерій відображає наявність певного рівня професійної компетентності (необхідних загальних гуманітарних і спеціальних знань з теорії та методики навчально-виховної роботи; професійних умінь, необхідних для ефективної реалізації діагностичної, прогностичної, конструктивної, формувальної, комунікативної, аналітичної функцій за основними напрямками роботи: 1) створення умов розвитку особистості в шкільному колективі; 2) індивідуально-корекційна робота з обдарованими учнями; 3) взаємодія з іншими учасниками навчально-виховного процесу для реалізації цілей та завдань діяльності.

Оцінювально-рефлексивний критерій готовності характеризує вчителя з точки зору його вміння аналізувати результати своєї діяльності, усвідомлення ним свого рівня професійної підготовки до реалізації мети і завдань роботи, а також усвідомлення потреби в професійній самоосвіті, самовдосконаленні.

Співвідношення професійних якостей, знань та вмінь, що відповідають зазначеним критеріям і показникам, міра їх усвідомлення, виразності, усталеності й активності прояву мають складати якісну характеристику рівня готовності вчителя до роботи з обдарованими учнями.

Ми дотримуємося точки зору, згідно з якою зміст підготовки до роботи з обдарованими учнями є складовим елементом змісту підвищення кваліфікації вчителя, містить теоретичну й практичну інформацію, необхідну для здійснення відповідних професійних функцій.

Так вчителі школи І ступеня є постійними учасниками педагогічних читань та фестивалів з гуманної педагогіки, майстер-класів та педагогічний майстерень вчителів-гуманістів.

Створено інформаційний банк даних «Обдарована дитина». На кожну таку дитину заведено картку обдарованості, яка дозволяє прослідкувати творчий ріст дитини.

64% учнів початкової школи приймають участь у Всеукраїнських та міжнародних іграх «Кенгуру», «Соняшник», «Геліантус».

Результатами роботи з творчо-обдарованими  учнями є певні досягнення. Ці досягнення – результат постійного творчого процесу  вчителів та  учнів.

      Учителі НВК, які працюють з обдарованими учнями і досягли певних результатів, звільнилися від  одноманітності, шаблонності, використовують такі форми і методи навчання, які збуджують пізнавальний інтерес і стимулюють самостійне мислення школярів.

 

            За останні роки все більше уваги вони  стали приділяти психологічним аспектам на уроках: вивченню психологічного стану на різних його етапах, учнівських запитів і очікувань щодо нових тем, моніторинговій діяльності.

Основними принципами, на яких будується діяльність школи для обдарованих дітей є:

1. Віднайти точку росту. Для успішної роботи з обдарованою дитиною школа повинна віднайти її сильну сторону і дати їй можливість проявити її, відчути смак успіху і повірити у власні можливості. Важкість виконання цього принципу заключається в тому, що точка росту може лежати поза шкільною програмою, наприклад, у захопленні театральним мистецтвом.

2. Виявити індивідуальні особливості. Обдарованість не лежить на поверхні, вона може бути не.помітна, тобто скрита, прихована.

3. Проводити заняття за індивідуальним розкладом. Мета - підтримання дитини в її точках росту передбачає можливість індивідуальної швидкості засвоєння знань з різних навчальних дисциплін.

4.  Не підганяти учнів. Не варто пришвидшувати процес навчання у тих галузях, які учневі даються важко.

5. Готувати особистість, а не професіонала. Надрання професіоналізація веде до звуження інтересів і заважає формуванню повноцінної особистості.

6. Виховувати лідерські якості.

7. Дотримуватись стилю роботи вчителя – спільної творчості з учнями. Вчитель у роботі з обдарованими дітьми повинен прагнути не стільки до того, щоб передати певну сукупність знань, скільки допомогти учням робити самостійні висновки і відкриття.

 8. Проводити роботу з батьками. Батькам повинна надаватись достовірна інформація про їх дітей, їх сильні і слабкі сторони та перспективи розвитку.


Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

       Опитування
З якого віку краще віддавати дитину до школи?
Всього відповідей: 9


uCoz